20 Tip CikYah Kurang 59kg Dalam 15 Bulan

Assalamualaikum and hi semua

Saya Hidayah tp lebih mesra di panggil CikYah.

Disini Cikyah ingin berkongsi serba sedikit tentang perkara yang dilakukan sepanjang journey yg cikyah dipanggil “aku nak kurus” . Journey yang mengambil masa lebih kurang 1 tahun 3bulan membuatkan cikyah kehilangan hampir separuh dari tubuh badan bersamaan dengan 59kg. Bermula dari 125kg sehingga mencecah 66kg.

Nak kurus tak? Jom Kurus sama-sama. Semoga tips Cikyah dapat membantu dalam journey anda semua.

20 Tips Kurus Cikyah

1) Kawal kuantiti makanan
Saya pilih untuk kawal kuantiti makanan dari amalkn konsep “eat clean” untuk mengelakkan kan saya cepat bosan dengan makanan dan juga disebabkan kekurangan masa untuk memasak pada hari bekerja. Kebiasaannya akan beli makanan di kedai

2) Suku suku separuh
Pemilihan makanan wajib ada suku karbohidrat, suku protein dan separuh sayur terutamanya pada makan tengahari dan malam untuk memastikan saya mendapat nutrisi yang mencukupi. Kebiasaannya sy akn ambil sayur terlebih dahulu kemudian baru sumber protein dan karbohidrat

3) Makan menggunakan pinggan yang kecil.
Lagi besar pinggan yang digunakan, lagi banyak makanan yang akan kita letak. Disebabkan itu saya guna pinggan yang kecil untuk “tipu minda” bahawa saya dah ambil makanan yang banyak.

4) Kurangkan makanan berminyak dan makanan manis
Saya tidak menolak makanan berminyak dan makanan manis, tetapi saya berusaha untuk mengurangkan pengambilan. “nikmat kehidupan” contoh, saya masih mengambil sebiji kuih manis/seketul ayam goreng/seekor ikan goreng.

5) Jangan berlapar 
Saya akan pastikan makan setiap 3 – 4 jam untuk pastikan perut tidak lapar. Bila kita lapar, kita akan makan dalam kuantiti yang banyak. Saya akan pastikan ada snack seperti epal, kurma atau kekacang sementara menunggu masa makan utama.

6) Hindari kalori dalam minuman
Sekiranya tiada keperluan, saya cuba untuk hindari kalori dalam minuman kerana pada saya, minuman tidak mengenyangkan. Lebih baik saya habiskan keperluan kalori harian saya pada makanan. Lebih mengenyangkan dan lebih puas hati.

7) Minum air kosong 
Secara purata saya akan minum 3liter sehari. Akan tetapi, bergantung pada keadaan juga. Sekiranya saya bersenam, keperluan air mungkin lebih. Apa pun saya akan pastikan warna urine saya jernih, jadi saya tahu air yang diminum sudah mencukupi

8) Banyakkan sumber fiber
Saya akan ambil banyak sumber fiber dari buah dan sayuran. Kebiasaannya saya akan minum ‘green smoothies’ pada waktu pagi. (Gabungan lemon, spinach, celery, broccoli diblend dengan iais/ air sejuk). Pengambilan fiber penting untuk pastikan proses penglawasan saya berjalan lancer setiap hari.

9) Kopi kosong / green tea
Saya pengamal kopi kosong / green tea. Setiap hari saya akan pastikan sekurang-kurangnya saya minum segelas kopi kosong atau green tea. Tujuannya untuk meningkatkan metabolism badan dan bertindak sebagai fat burner

10) Minum segelas air sebelum makan.
Amalkan minum segelas air sebelum makan dan jangan selang seli minum ketika makan. Konsep minum air ni akan buat kita merasa cepat kenyang, jadi dapat elakkan nafsu makan yang membuak-buak.

11) Banyakkan berjalan
Jangan malas untuk berjalan. Saya banyak berjalan, kadangkala saya akan jalan kaki ke pejabat yang jaraknya 1.5km dari rumah. Dipejabat juga saya banyakkan bangun dan duduk, serta rajinkan diri berjalan. Gunakan tangga elakkan lift. Saya pernah bekerja di tingkat 11 dan naik tangga. Sekiranya tidak larat, bole juga naik lift sampai tingkat 5/6 kemudian sambung naik tangga.

12) Buat senaman yang digemari
Apabila kita buat senaman yang kita suka, kita akan lebih enjoy dan bersemangat. Minat kita tak sama, ada yang minat berzumba, ada yang minat berenang. Tak salah mencuba pelbagai jenis senaman, kemudian serasikan dengan minat kita.

13) Cari masa untuk bersenam
Sesibuk mana pun saya, saya akan tetap cari masa untuk bersenam. Jangan beri alasan. Tak susahpun, tiap kali bangun pagi atau sebelum cuba buat sit up/ jumping jack. Saya juga curi masa untuk habiskan 1000kali jumping jack dalam masa sehari bukan secara serentak.

14) Cari rakan untuk bersenam
Bila ada rakan-rakan yang sama-sama bersenam, akan rasa lebih bersemangat dan tidak mudah bosan. Cari kawan-kawan yang aktiv atau yang sehaluan dengan kita.

15) Dapatkan sokongan dari orang sekeliling
Saya sendiri cuba dapatkan sokongan dari orang-orang yang rapat. Supaya bila kita rasa putus asa, mereka boleh beri semangat dan sokongan untuk lebih berusaha

16) Abaikan kata-kata negative
Mulut orang memang sukar untuk ditutup. Pekakkan telinga dan buktikan pada mereka yang kita pasti boleh. Ambil kata-kata negative seperti “alah kau diet pun bukan boleh kurus” sebagai cabaran.

17) Timbang seminggu sekali
Amalkan timbang pada hari dan masa yang sama. Saya sarankan pada waktu pagi ahad selepas bangun tidur dan membuang. Jangan timbang setiap hari kerana berat mungkin akan berubah-rubah turun dan naik. Timbang seminggu sekali supaya kita dapat monitor berat dan ubah diet dan senaman pada minggu berikutnya

18) Pastikan rehat dan tidur yang mencukupi
Bila badan letih, kemungkinan berat turun adalah tipis. Tidur yang mencukupi dan berkualiti dapat membantu penurunan berat badan. Kebiasaannya saya cuba pastikan saya tidur 6-8jam sehari.

19) Elakkan stress
Stress penyumbang utama berat tidak turun. Untuk elakkan stress, cuba buat aktiviti yang boleh menenangkan diri. Kalau ikut pada diri saya, saya memilih untuk berjoging atau karoke sebagai cara saya melepaskan stress

20) Motivasi Diri
Cari ‘BIG WHY’ kenapa ingin berubah. Selepas itu cari sesiapa sahaja untuk menjadi sumber inspirasi. Tanamkan dalam diri jika dia boleh, aku pasti boleh.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *